Akademická kultura pro doktorandy a doktorandky

( přihlášených 23 / 30 )

Datum konání: 12. březen 2024 od 10:00
Místo konání: UHELNA, VŠCHT, budova A, Technická 5, Dejvice, 166 28 Praha 6


Třídílný kurz o akademické kultuře představí základní pojmy akademického chování, které probíhá mimo laboratoře a výraznou měrou se podílí na efektivní tvorbě nových znalostí. Bádat neznamená jen měřit a testovat hypotézy. Jde také o kultivaci kritického myšlení, umění vědecké komunikace a osvojení si zdravých vzorců chování ve vědecké skupině. Pomocí sdílení zkušeností vědkyň a vědců, společných diskuzí a zážitkových postupů budou účastníci a účastnice hledat odpovědi na otázky, které jsou aktuálně řešeny akademickou komunitou, z nich některé nemají nutně definové správně řešení.

Lektor: Michal H. Kolář a hosté

Kde a kdy? V Uhelně vždy od 10 do 13 hod. Včetně kávy, čaje a malého občerstvení. Vlastní hrnečky vítány.

Kurz proběhne v českém jazyce. Jedná se o pilot. Nutná přítomnost na všech třech kurzech.

REGISTRACE do 7. 3. 2024

12. 3. Akademická mobilita jako zdroj svěžích nápadů 

host: Matouš Glanc z Czexpats in Science

Honza v pohádkách chodí pořád na zkušenou do světa. Tuší ale někdo proč, když je dneska všechno na YouTube?

Kurz představí výhody a úskalí vědecké mobility. Proč je dobré odjet na chvíli mimo své pracoviště? Co to vlastně znamená “na chvíli” v kontextu vědecké kariéry? Co čekat od vědecké stáže, aby člověk vytěžil maximum? Jaké věci o stážích se na internetu špatně hledají? Jak souvisí vědecká mobilita s pojmem “akademický inbreeding.” Čím je prospěšný, čím může škodit, a jak se na to dívá současná akademická obec?

 

19. 3. Dobrá praxe při prezentaci vědeckých výstupů

hostka Eva Muchová z VŠCHT Praha

Úkolem vědkyň a vědců není jen bádat a kriticky myslet. Musí své poznatky sdílet s ostatními i se širší společností. Jak takové šíření poznatků vypadá? Kde leží nástrahy dnešního světa? Publish or perish v žité praxi nejen na VŠCHT. A co s publikacemi, když to s vědou nemyslíme úplně vážně?

 

26. 3. Zdravé vztahy ve vědecké skupině

hostka Vladimíra Petráková z Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského

Věda je sociální záležitost, a to se všemi klady i zápory, co s tím souvisí. Jak vůbec fungují vědecké skupiny, jsou jiné oproti nevědeckým skupinám? Jaký je rozdíl mezi pracovní skupinou a týmem? Kdo jsem já jako týmový hráč? Jaká nastavit očekávání v rámci horizontálních a vertikálních vztahů? Co když přijde konflikt? A ten přijde, ať chceme nebo ne. Jsme lidé.